domingo, 27 de noviembre de 2011

Enllaços

No sé que he fet però he esborrat l'enllaç que ja tenia desat quan intentava posar enllaços de vídeos, com no puc, els torno ha afegit:
 "La importància de què una empresa tingui ganes d'aprendre?"

http://www.gestiondelconocimiento.com/documentos2/nekane/artic.PDF

Vídeos: Foro del Talento Innovación y Talento Creativo (Pamplona 17 de marzo de 2011) Montserrat del Pozo:

http://www.youtube.com/watch?v=gknwxWSSV0Q&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=ENeSsAjPhy8&feature=player_embedded

Vídeos de Sir Ken Robinson sobre la creatividad y el sistema educativo:







FASE 3

Us voldria resumir com ha estat aquesta setmana, com sempre quan les coses s’acaben és quan ja estàs tan adaptat que et sap greu. He pogut establir més relació amb dos dels professors que hi són més, realment m’han ajudat força i facilitat la feina, amb estat força per mi. Però entrant en matèria, us diré que aquesta setmana ens hem dedicat a establir la relació entre allò que trobem a nivell metodològic i allò que creien que cal incorporar. Amb la meva intervenció he volgut fer més un estudi d'observació que no pas encaminar-la a modificació i suggeriments constants. Em sembla que en qualsevol proposta educativa la intencionalitat sempre és bona, cal saber el perquè de tot i a vegades em sembla que valorem sense tenir present aquest aspecte, fet que pot ser ofensiu per les persones que el desenvolupen, jo no sóc qui per jutjar i amb la meva modesta intervenció tampoc vull anar dient que és el què està malament, per això m’ha semblat interessant i més adient partir sempre de propostes que són vàlides i correctes, però considerant que tot es pot millorar a partir del que ja tenim. Aquesta setmana ens hem reunit vàries vegades amb la tutora i algú professor els hi he presentat un resum del que he recollit, respecte a coses que s’estan fent i a coses que poder podríem incorporar. Us l’adjunto, veureu que en les ratlles més gruixudes marquen allò que cal tenir poder més present o que cal incorporar a nivell metodològic.Com veureu el vocabulari què he fet servir sempre és en termes de: donar sentit, donar més importància, arribar, tenir present, que ens condueixi. En ratlles més primetes, allò que ja s’està fent i que jo valoro com aspectes a mantenir i continuar tenint present en la nova proposta metodològica.

En els alumnes hem estat d’acord tant amb la tutora, com amb els professors en la disparitat d’alumnes, sempre m’han insistit molt, tot i en grups molt propers a nivell acadèmic o de formació, la demanda de metodologia i la forma d’intervenció consideren que és molt dispars, realment a mi també m’ho ha semblat. A vegades en un grup com en el cas de la formació per a venedors de sabateries, recordo el cas d’un parell d’alumnes que destacaven força en les seves intervencions i en la dinàmica que donaven a la resta d’alumnes, comparable a la portada en grups de comerç i marketing, cal dir que el seu nivell formatiu no era el mateix, però a nivell personal les seves habilitats, reflexes en les activitats més pràctiques les col·locaven en aquest grup. ¿Experiència de vida o de naixement? eren persones que sense cap formació se’ls hi donava molt bé. En les meves reflexions amb l’equip de professors ells no veient clar perquè passava, a vegades comentaven l’atzar de les feines, la mancança d’aquesta que fa que persones molt qualificades ocupin llocs que no els hi són adients, la imperiosa valoració de titulacions i qualificacions que no permeten veure la vàlua d’una persona. Jo personalment els aportava el meu parer, crec molt en la persona i com a pedagoga, en la innovació educativa, en la consideració de les intel·ligències múltiples i en la necessitat de potenciar-les en l’escola, el que garantirà l’èxit dels alumnes no només en matèries instrumentals permeten l’accés i continuació de formació d’aquells que destaquen en altres aspecte i què sent valors en potències es queden a mig camí. Molts d’ells no havien sentit parlar de les intel·ligències múltiples em van demanar informació i el poder tenir-lo present en la proposta metodològica. Va ser una proposta que no m’havia passat pel cap i em va semblar força interessant. Els hi vaig buscar informació i per no ser tan pesada en donar lectures els vaig passar enllaços (que us adjunto) de dos vídeos de Montserrat del Pozo en Agoratalentia 2011 (Foro del Talento Innovación y Talento creativo) i Sir Ken Robinson sobre la creatividad y el sistema educativo

domingo, 20 de noviembre de 2011

FASE 2 i 3

En aquesta segona fase he prioritzat establir la planificació i priorització de les necessitats para que em permetés reformular la demanda conjuntament amb el centre. En un intent de buscar puntS d’enllaç entre la demanda del centre, característiques dels professors i les demandes dels usuaris (alumnes).

La qüestió era també buscar nexes d’unió que ens orientin cap a una metodologia compartida. Ens hem donat compta d’una mala organització en la planificació de les fases creiem oportú saber cap a quina orientació metodològica hi anem per a poder valorar que es el que fem “bé o malament” o millor dir, que es el que no cal modificar i que ens cal afegir a la nostra metodologia. Ho van separar de la tercera fase on volíem respondre a la pregunta ¿quina metodologia es la més adient?. És a dir calia fer una comparació, un cop tenim clar que es el que estem fent, amb allò on volem arribar.

Per aquest motiu mateix no m’ha calgut fer una recerca sobre diferents alternatives metodològiques, ens hem posat molt d’acord amb la tutora sobre els aspectes claus que ha de tenir aquesta metodologia. En les reunions que hem fet es valorava el sentit a l’aprenentatge amb la intenció clara de poder permetrà un aprenentatge significatiu que permeti una construcció lògica del coneixement.

Per una altra banda en funció de les observacions i dels qüestionaris, trobem a faltar i les prioritzem com a necessàries: projecte grupal, treball cooperatiu i aprenentatge col·laboratiu, a partir d’estratègies d’anàlisi, debat, discussió, i de mètodes inductius i deductius.




FASE 2

La setmana passada no vaig afegir res al blog perquè vaig estar malalta, no vaig poder anar a les pràctiques dos dies, amb la qual cosa porto la feina endarrerida, per una altres part millor perquè m’ha donat temps per a poder recollir més qüestionaris. Finalment he aconseguit passar els qüestionaris no del tot ni a tothom que jo hagués volgut, però tot i així penso que no amb caràcter general sinó orientatiu em permetrà tenir una visió dels alumnes i dels professors. Això suposa que m’hauré d’ajudar d’altres aspectes amb els quals ja contava, com l’observació a l’aula, de la qual he de reconèixer que he tret més profit del que jo pensava, he pogut fer més de les que tenia previstes i m’ha servit no només per veure el funcionament de l’aula, sinó actitud dels estudiants i les maneres de fer del professorat, realment les valoro com molt profitoses.

Tot i així hem aconseguit un total de 30 qüestionaris passats en dos cursos diferents i en un d’ells en dos grups, no ha estat tants els passats als professors, un total de 5. De fet no hi ha tants professors, tret dels tres més habituals que són els que porten la majoria dels grups i es reparteixen les assignatures, els altres dos són més eventuals, el que em fa pensar que qui portarà realment el cos dels cursos són aquests tres professors.

En quan a les observacions de l’aula em vaig preparar unes pautes a observar, pels alumnes i pels professors en vaig fitxar en aspectes tals com: estant preparat pe a escoltar, fan una escolta (amb atenció, amb propòsit), accepten reptes, són actius participatius. Respecte als professors: fomenten treball en equip, tenen cura de la participació, són actius, fomenten treball:cooperatiu, debat, discussió, tenen present característiques dels alumnes, etc. Tot això m’ha permès tenir una idea respecte a les necessitats en funció de les característiques dels alumnes y del professorat. El que em va donar pas a la segona fase.


domingo, 6 de noviembre de 2011

Sembla que ara estic més situada però en cal informació per part dels protagonistes, per això he elaborat un qüestionari tan per a professors com per alumnes de moment no els he pogut passar, estem modificants coses amb la tutora. Estic trobant força dificultats, no els hi agrada gaire el fet de fer preguntes, cre?, hem corregit tres vegades les preguntes dels qüestionari i encara no està enllestit, em deixen preguntes que no em serviran gaire per treure la informació que vull, no té gaire sentit, bé aquesta setmana insistirem, de fet ja les hauria d’haver passat, ho vaig plantejar per aquesta primera fase però crec que es massa precipitat. Per una altra banda  encara els professors es mostren una mica reticents, no em donen gaire informació sempre van amb presses, alguns no assisteixen a les reunions que he estat, sembla que només hi ha dos de fitxes i la resta més eventuals, estan massa enfeinats. Aquesta eventualitat va en contra meva pel que he demanat poder assistir a més classes on pugui establir més vincle amb algun professor més, crec que són la clau per al meu projecte i necessito el seu parer i forma de fer per valorar aspectes.
Una setmana intensa, en aquesta setmana m’havia proposat com a prioritari determinar les característiques del centre on sóc, quina proposta formativa ofereixen majoritàriament quins són els seus usuaris i sobre tot qüestions organitzatives y funcional. Veig que ofereixen diferents cursos, tots relacionats amb l’àmbit comercial tal i com m’havien comentat són fruit de demandes d’empreses que els hi demanen per tant parteixen d’una demanda i s’adapten a aquesta. En les reunions he pogut observar que a aquest aspecte li donen molta importància volen adaptar-se a això que el client vol i demana, si algun professor fa proposta d’incloure un aspecte nou o interessant és escoltat però sobta que no valoren l’aportació per molt innovadora que sigui, es recollida però cal proposar-la al client sent en tot cas ell qui decideixi la seva incorporació o  no. Previ a qualsevol curs tenen de dos a tres reunions amb l’empresa sol·licitant a fi de concretar amb exactitud quin serà el curs que desenvoluparan, els suggereixen propostes noves i innovadores segons el canvi comercial però es l’empresa la que decideix el contingut final. Per que m’ha semblat això no agrada gaire a alguns professors, crec que consideren que a vegades la formació no es l’adequada, els hi fan donar marxa enrere en continguts que poder són obsolets o que no creuen convenients.

He fet observacions a les aules concretament dos cursos: un per a un departament “d’Atenció al Client” i un altre una mena de curs “Bàsic de Venedor”.Prèviament vaig voler documentar-me respecte a tota la informació possible d’aquests. Encara no he tingut accés a documentació més general, però em semblava necessària per anar una mica preparada i poder elaborar una plantilla d’observació, ¿què volia observar?. Això em suposa que només us puc fer aproximacions molt puntuals de moment, del que he vist, no puc generalitzar, encara en faltes moltes més observacions. Són dos cursos formatius breus, aquí fan servir el terme curs exprés, se suposa que han de tenir una durada no superior a quaranta hores. Pel que he vist, el perfil dels alumnes és molt dispar, des de botiguers a comercials o grups de directius. Concretament aquests dos cursos, un és per a dependentes d’un grup de sabateries i l’altre per una empresa que aprofiten modificació del programa informàtic per incorporar personal. El que suposarà un nivell de formació dels usuaris també diferent. En quan a la quantitat d’alumnes està determinada per l’empresa en funció de si vol repartir els seus treballador en grups o tots de cop, és menys usual ja que llavors han de fer servir caps de setmana. Normalment no passen de deu alumnes.